2 1 3

‘Mijn afdelingshoofd zei: 'Goed idee, wil jij dat doen?''

Gék op front-end is Florian van der Wielen. Zeker bij Capgemini, waar hij aan oplossingen werkt die door miljoenen mensen worden gebruikt. Dat de developer nu lead is van het front-end-team, dankt hij aan dat enthousiasme. En aan zijn ondernemerschap. ‘Ik heb de rol van lead zelf opgezocht.’

‘Het kan snel gaan bij Capgemini. Eind 2011 begon ik als consultant, zes jaar later werd ik teamlead. Deels was dat misschien een kwestie van geluk, was ik gewoon op het juiste moment op de juiste plek. Maar ik ben ervan overtuigd dat je geluk kan beïnvloeden. Dingen gebeuren niet vanzelf. Zie je dat iets beter kan? Zorg dan dat je onderdeel wordt van de oplossing.’

Ruimte zien voor verbetering

‘Als enthousiast front-end-developer zag ik kansen voor Capgemini om front-end verder uit te bouwen. Onze organisatie deed het al goed op dit gebied, maar volgens mij kon het nog beter. Hoe? Door ons, front-end-developers, actiever te coachen en te motiveren om nieuwe talenten aan te boren. En zo onze kwaliteit én werkplezier te vergroten.’

‘Daarnaast vond ik het belangrijk dat Capgemini een beter beeld kreeg van onze wensen en behoeften. Wat hebben we als front-enders nodig om ons werk zo goed mogelijk te doen? Ik deelde mijn eigen idee daarover met mijn afdelingshoofd. Ik zei: “Volgens mij is er behoefte aan iemand die front-enders richting geeft en onze belangen behartigt.” Hij antwoordde: “Goed idee, wil jij dat doen?”’

Mooi werk nog mooier maken

‘De les die ik hieruit heb geleerd? Als je bij Capgemini de ruimte opzoekt, dan vind je die. Dat betekent niet dat iedereen teamlead moet worden. Maar we hebben als developers volop mogelijkheden om meer uit ons werk te halen. Om klanten vanuit ons vakmanschap te adviseren. Om samen met hen te kijken naar hun vraag en te werken aan de beste oplossing. Dan groeien we uit tot trusted advisors en voegen we echt waarde toe.’

‘Collega’s faciliteren, vind ik het mooiste wat er is. Dat kan in teamverband, door bijvoorbeeld samen met hen trends bespreken, na te denken over de kant die ons vak opgaat en over de rol van Capgemini hierin. Maar ik ondersteun net zo graag individuele collega’s, onder meer bij het vormen van een visie op hun projecten. Hoe ik mijn hulp ook aanbied, het doel blijft hetzelfde: gezamenlijk ons mooie werk nog mooier maken – en klanten nog beter bedienen.’