2 1 3

‘Hier investeer je tegelijk in duurzaamheid en jezelf'

Data en duurzaamheid. Voor Evelien Hak van Capgemini zijn ze allebei belangrijk. En als Insights driven business lead brengt ze beide voorliefdes bij elkaar. ‘Met data maken we het voor het Reshare makkelijker om kleding een tweede kans te geven.’

‘Wat doe je wanneer je artificial intelligence hebt gestudeerd, zoals ik, maar niet fulltime wil programmeren? Voor mij kwam het antwoord van een kennis bij Capgemini. Die vertelde me dat ze daar de technische kant van IT combineerden met de businesskant. Ik solliciteerde in 2018 en wist meteen een baan te scoren. Dat was al mooi. Maar toen ik me daarna ook nog eens kon specialiseren in de retail – waarin ik altijd bijbaantjes had gehad – viel alles op zijn plek.’

Bijdragen aan duurzaamheid

‘Nu ben ik lead van het Insights driven business-team. Dat is een dubbelrol. Bij retailklanten ben ik project lead en begeleid ik businessanalisten. Ook zit ik met het IT-team in ontwerpsessies. Met hen vertaal ik wat de business wil naar wat er technisch kan. Binnen Capgemini zelf ben ik daarnaast focuslead voor het thema “Insights driven business”. Met mijn team ontwikkel ik strategieën voor de retailbranche op het gebied van artificial Intelligence, datamanagement en -analytics.’

‘Een van mijn mooiste klanten is ReShare, de tweedehandskledingwinkel van het Leger des Heils. Capgemini ondersteunt steeds meer klanten op het gebied van duurzaamheid, een onderwerp waar ik zelf ook warm voor loop. ReShare helpen we met onze Circle Solution. Dat is een softwareoplossing ontwikkeld door Capgemini Lille die met image recognition de kwaliteit van kleding bepaalt. Wij hebben de oplossing zo doorontwikkeld dat deze aansluit bij de processen van ReShare.’

Investeren in de toekomst

‘Als een gebruikt kledingstuk binnenkomt, hoeven winkelmedewerkers dat nu alleen nog voor een camera te houden. De Circle Solution bepaalt om welk type kleding het gaat, of het voor mannen of vrouwen is en bij welk seizoen het past. Vervolgens adviseert de oplossing een prijs. Gaat de medewerker akkoord, dan rolt er een label uit, wordt het kledingstuk aan de database toegevoegd en kan het de winkel in. Dat scheelt handelingen en tijd. Zo wordt het goedkoper om kleding een tweede kans te geven.’

‘Aan projecten als deze werk ik graag mee. Vanwege het duurzaamheidsaspect én omdat ik kennis en ervaring opdoe; kennis van het retaildomein en ervaring in zowel het opzetten van initiatieven als het begeleiden en motiveren van collega’s. Bovendien geniet ik van het contact met klanten en is het te gek om bij te dragen aan innovatie. Ik steek veel tijd in de projecten – ook vrije tijd – maar ik krijg er veel voor terug. Investeren in duurzaamheid is daarmee ook investeren in mezelf.’