2 1 3

End User Services (EUS) - De werkplek: het meest complexe stukje IT

Door: Frank van Ierland
Iedere medewerker maakt er dagelijks gebruik van: de IT-werkplek. Het is de toegang tot alle systemen en data in de organisatie. Vaak wordt het als vanzelfsprekend gezien dat het allemaal soepel werkt. Maar achter een goed functionerende werkplek gaat een hoop complexiteit schuil.

Een wereld in beweging

De wereld van de werkplek is hard in beweging. Aan de hardwarekant zie je steeds nieuwe devicetypes verschijnen, die elk weer een andere manier van werken mogelijk maken. Aan de softwarekant komen steeds nieuwere en betere oplossingen voor het samenwerken en voor het beheren van devices.

De tijd dat je slechts elke 4 tot 5 jaar een nieuwe werkplek voor een klant ontwikkelde en implementeerde is daarmee al lang voorbij. De werkplek is een dynamisch en constant veranderend geheel geworden. De veranderingen volgen elkaar zó snel op dat de meeste organisaties en gebruikers het zelf vaak niet meer kunnen bijhouden.

De gebruiker verwacht steeds meer

Maar niet alleen de techniek is sterk veranderd. De gebruiker is veel veeleisender geworden. Vrijwel iedereen gebruikt inmiddels privé allerlei devices, die vaak zeer gebruiksvriendelijk zijn. Ook kan hij daarop met enkele klikken snel nieuwe features of apps downloaden en installeren. Het is dan ook niet gek dat medewerkers niet meer accepteren dat zij dagen moeten wachten op een verandering in de bedrijfsomgeving. De verwachting is dat al die moderne en makkelijke devices ook voor het werk bruikbaar zijn. Voor veel gebruikers is de scheiding tussen werk- en privétools en -systemen onnatuurlijk geworden. Deze werelden lopen steeds vaker in elkaar over, iets waar de IT-werkplek naadloos bij moet aansluiten.

Wat doen we anders?

Doordat Capgemini niet alleen maar een outsourcingbedrijf is, maar echt alle aspecten van IT-dienstverlening aanbiedt, gaan wij rond de werkplek verder dan alleen maar “het device beheren”. Devices moeten inderdaad goed werken, maar om een eindgebruiker de beste ervaring te geven moeten ze perfect samenwerken met de achterliggende systemen, het netwerk en zelfs het fysieke kantoor. Juist in het volledig integreren van dit totaalplaatje zit de kracht van Capgemini. Wij leveren niet alleen maar een vloeiend functionerende IT-werkplek, maar eveneens een totaaloplossing met apps, betere processen, opleidingen en zelfs aanpassingen in het gebouw, die de gebruiker echt helpen om beter en efficiënter te werken.

Het leukste werkveld

De werkplek is voor mij het meest fascinerende deel van de IT. Alles komt hier samen. Dit betekent ook dat vaak hier pas alle problemen naar boven komen. Als je houdt van uitdagingen, snel inzicht weet te krijgen in complexe vraagstukken, het leuk vindt om zaken tot de bodem uit te zoeken én om ze op te lossen, dan is dit een fantastisch werkveld voor jou.

Maar wat nog belangrijker is: de werkplek gaat niet alleen maar om IT, het gaat vooral om mensen. Hoe laat je mensen optimaal (samen)werken? Hoe verhoog je hun gebruikerservaring? Er is namelijk niks leuker dan blije gebruikers te zien, die dankzij jou efficiënter en met meer lol kunnen werken.