2 1 3

We willen geen kliekje vormen, maar juist iets betekenen binnen de organisatie

Wat doe je bij Capgemini?

Ik ben een UX/frontend developer binnen het cluster van Mendix. Dat is een lowcode platform, waarmee je applicaties redelijk snel kunt opbouwen. Deze rol heb ik mezelf eigenlijk een beetje aangemeten. Initieel was ik Mendix-developer, maar ik vond UX en frontend zo leuk. Mijn manager geloofde er in eerste instantie niet zo in. Maar ik dacht bij mezelf: ik ga gewoon bewijzen dat er werk voor is. En nu, twee jaar later, ben ik vol met UX en frontend bezig.

Wat doe je nog meer naast Capgemini?

Ik heb mijn eigen bedrijf in mediaproducties. En ik ben heel druk met Popup Choir, waarmee we - met wie dat wil - elke donderdagavond popliedjes zingen. Bijvoorbeeld Abba of wat nieuwers. Nu doen we dat via een livestream, vanwege het coronavirus. We werken met het ´pay what you want´-principe. Je hoeft niet lid te zijn, maar je mag een bedrag naar keuze geven. Van de avond maken we een filmpje en dat zetten we online. We zijn heel klein begonnen, met 10 mensen. Dat ging toen naar 100 mensen en afgelopen december stonden we ineens in Paradiso met duizend mensen.

Sinds wanneer ben je lid van de Rainbow Community?

Ik ben er sinds het begin bij betrokken. Ik wilde me graag bezighouden met promotie en media. Maar op het begin zijn we vooral bezig geweest met het krijgen van budget. En we hebben gekeken: waar willen we heen met de community. Eerst was ik één van de core-leden, maar omdat ik ook mijn eigen bedrijf heb, heb ik nu even een stapje terug gezet. Alles bij elkaar werd het een beetje teveel.

Wat was voor jou de reden om lid te worden van de community?

Vorig jaar was ik met mijn collega Georgios bij een training over vrouwen inclusiviteit. Dat ís ook heel belangrijk. Maar wij merkten dat we het ook over andere onderwerpen wilden hebben. En die bleven steeds een beetje onderbelicht. Dat was de reden dat we met een paar collega’s de Rainbow Community zijn gestart. We willen geen kliekje vormen, maar juist iets betekenen binnen de organisatie. De reden dat ik de community wilde starten, was om nieuwe mensen te ontmoeten. Om meer betrokken te raken bij het bedrijf.

Waarom is het volgens jou belangrijk om een community te hebben?

Ik vind het belangrijk dat we kennis overdragen. Bijvoorbeeld over transgenders, homo-acceptatie. Dat we dat soort onderwerpen bespreekbaar maken. Binnen de organisatie werd gevraagd: waarom hebben jullie zo´n netwerk nodig? Er is ook geen gigantisch probleem, maar er zijn wel dingen die wellicht beter kunnen. Die in ieder geval bespreekbaar moeten zijn. Als je ook geen organisatie voor LGTB+ hebt, dan wordt er binnen de organisatie ook vrij weinig over gesproken. Dat lijkt mij zonde. Want er zijn toch veel mensen die tot die groep horen.

Hoe kan de diversiteit beter, denk jij?

Ik denk dat je pas dingen boven tafel krijgt zodra er een community is. Ik heb makkelijk praten, want ik heb een man. Ik ben al uit de kast. Maar er zijn misschien collega’s die dat nog helemaal niet weten. Dat ze transgender zijn of op hetzelfde geslacht vallen. Het is dan belangrijk dat je een aanspreekpunt hebt.

Als je het relatief bekijkt, hoe groot de organisatie is en welk percentage binnen het LGBT-spectrum valt, dan missen wij gewoon een hele grote groep van onze medewerkers. Niet iedereen wil behoren tot een Rainbow Community. Dat snap ik ook wel. Maar ik denk dat er ook een groep is die dat wel wil.

Heb je persoonlijke ervaringen met het onderwerp?

Een collega zei een keer in een meeting: ¨wát gay!¨ Toen hij zich realiseerde dat ik er ook bij was,  zei hij gelijk: ¨oh sorry¨. Maar dat zette me aan het denken. Hij weet dat ik al uit de kast ben. En ik trek me er niet zoveel van aan als zoiets een keer gezegd wordt. Maar wat als je nu bijvoorbeeld nog ´in de kast´ zit. En om je heen roepen je collega’s dat soort dingen. Dat maakt het niet makkelijker om uit de kast te komen. Het is belangrijk dat je wel een beetje op je woorden let. En hoe je met bepaalde onderwerpen omgaat. Dat kan andere mensen gewoon schaden. En het zou zonde zijn als dat maakt dat iemand niet durft uit te komen voor wie hij of zij is.

Denk jij dat Capgemini en jouw collega's open staan voor dit soort initiatieven?

Ik denk het wel. Kijk, niet iedereen zal interesse tonen, maar dat geldt net zo voor het spelen van een bordspelletje. De Rainbow Community is er om mensen bij elkaar te brengen. En het is ook niet alleen voor mensen die binnen die groep vallen. Iedereen is welkom. Om een groep te maken met wie je een goede, gezellige tijd kunt hebben. Waar mensen zich thuis kunnen voelen.