2 1 3

Tijd is kostbaar, doe er wat mee!

Door: Hans Hilberdink, Business Analist
De werkdagen van een consultant zijn vaak bomvol. Je hebt meetings die je bij moet wonen, je hebt calls met stakeholders en daarnaast moeten er ook nog gewoon zaken uitgewerkt worden op papier. De factor tijd speelt hierbij een belangrijke rol. Het is immers wel de bedoeling dat je gestelde deadlines haalt. Met name voor Young Professionals is dit nog lastig, zij komen immers net kijken en missen soms de ervaring om dingen slim aan te pakken. Daarom gaat deze blog over time management. Hopelijk helpen sommige tips en kun jij je dag nog efficiënter indelen!

Mijn dagindeling

Ik vind tijd enorm kostbaar. Om mijn tijd zo goed mogelijk in te delen heb ik daar wat trucjes voor. Allereerst zorg ik dat per dag een to-do-lijst heb met bepaalde dingen die ik die dag moet doen. Daarbij maak ik onderscheid tussen hoofdtaken en kleinere subtaakjes die daar onder vallen. Een van die hoofdtaken voor vandaag is bijvoorbeeld het schrijven van deze blog. Deze taken schrijf ik vervolgens in een schrift met daarvoor een vierkant blokje, zodat ik mijn progressie gedurende de dag kan bijhouden en afvinken. Naast dat dit handig is voor mij om het overzicht te bewaren, geeft het ook een positief gevoel als je zaken definitief kan verwijderen uit je lijst. Daarnaast deel ik de dag op in drie delen: van start tot 12:00, van 12:00 tot 14:00 en van 14:00 tot einde dag. Aan elk van deze dagdelen ken ik vervolgens bepaalde taken toe, hierdoor werk ik een stuk efficiënter. Daarbij zorg ik dat elk dagdeel een mix heeft van dingen die ik leuk vind en dingen die ik wat minder leuk vind maar wel gedaan moeten worden. Hierdoor heb ik meer plezier in mijn werk. Plezier is immers een factor in je succes, is mijn mening.

Handige tips

Naast dat ik mijn dag dus zo gestructureerd mogelijk probeer in te richten, heb ik ook een aantal regeltjes voor mijzelf om de dag zo relaxt mogelijk door te komen. Een regel voor mijzelf die ik vaak toepas is het creeëren van kleine rustmomentjes, meestal tussen de vershillende hoofdtaken door. Even een klein rondje maken door het kantoor of even lopen naar de koffieautomaat, zo voorkom ik dat ik uren achter elkaar bezig ben en mijn concentratie verlies. Daarnaast plan ik ook lege blokken in. Een dag loopt eigenlijk zelden als gepland dus vind ik het handig om daar op voorhand rekening mee te houden. Zo voorkom ik dat ik dingen gehaast moet gaan doen. Tot slot had ik nog een handige tip meegekregen tijdens de cursus Time Management die ik een paar weken geleden heb gevolgd als onderdeel van de Associate Masterclass. Namelijk: rond kleine zaken direct af. Op een of andere manier ben je vaak snel geneigd om te zeggen: ‘ja, dat doe ik zo wel eventjes’. Vervolgens ligt het de dag erna nog steeds. Het direct afronden van kleine dingen,zoals bijvoorbeeld een korte e-mail naar iemand sturen, helpt mij enorm om het overzicht te bewaren.

Hopelijk vond je het leuk om mijn blog weer te lezen en heb je iets aan sommige tips die voorbij zijn gekomen. Wil je nu nog meer weten over hoe dit in zijn werk gaat of wil je aan de hand van dit verhaal misschien wel direct aan de slag bij Capgemini?  Stuur mij dan vooral een berichtje via LinkedIn of stuur een e-mail naar hans.hilberdink@capgemini.com.