2 1 3

Tips van Marjolein Spijker over Mindful wandelen (met collega's)

Onze collega’s delen graag hun ervaringen, deze week is het de beurt aan Marjolein Spijker. Lees hier haar verhaal!

Hoi Marjolein, wie ben je en wat doe jij bij Capgemini Engineering?

Ik ben Marjolein Spijker en ik werk ruim 10 jaar bij Capgemini Engineering als HR Business Partner en interne coach. Capgemini Engineering is een groot multinationaal consultancybedrijf, gespecialiseerd in Engineering en R&D services en is sinds vorig jaar onderdeel van de Capgemini groep.

Met wat voor werkzaamheden houd je je momenteel bezig?

Binnen het HR team ben ik, samen met mijn collega Femke Brants, onder andere verantwoordelijk voor het thema Health & Vitality. Binnen deze portefeuille valt ook het Coachloket, dat ik een paar jaar geleden heb opgezet. Ik coach en train collega’s op gebied van loopbaan, persoonlijke effectiviteit of belastbaarheid. Voor persoonlijke effectiviteit gebruiken we bij Capgemini Engineering de persoonlijkheidsmethodiek Insights Discovery. Ik ben Insights practitioner en geef verschillende keren per jaar workshops en verdiepingstrainingen.

We organiseren veel activiteiten om onze collega’s gezond, betrokken en (werk)gelukkig te houden. Vooral in de Covid situatie is dat belangrijk en wordt dat erg gewaardeerd.

Onlangs heb jij onze collega's geïnspireerd over mindful wandelen. Waarom heb je deze sessie gegeven?

Samen met Arnold van Meerveld van Capgemini en Hanneke Driessen van Sogeti hebben we Power of Habits ontwikkeld. Dit vier maanden durende vitaliteitsprogramma stimuleert medewerkers om nieuwe gezonde gewoontes aan te leren. Dat doen we in drie campagnes: Active Habits, Work Habits en Food Habits.

In de eerste campagne, Active Habits, besteden we aandacht aan het belang van bewegen. Naast inspirerende sessies door Maarten van der Weijden, het Franklin Covey Institute was er ook een challenge waarmee een donatie aan het KWF werd verdiend én een heel gevarieerd aanbod van inspiratiesessies door collega’s. Mijn Mindful Walk was zo’n inspiratiesessie.

Tips van Marjolein Spijker over Mindful wandelen (met collega's)

Kun je iets over de mindful walk vertellen?

Mindfulness wordt door sommigen nog wel eens als ‘zweverig’ gezien. Zelf ben ik niet zo van ‘zweverigheid’, dus mijn mindful walk heb ik heel basic en down to earth gehouden. “Mindful zijn” betekent eigenlijk niets meer dan bewuste aandacht hebben voor het ‘hier en nu’, zonder oordeel en met een open blik.

Tijdens de guided mindful walk liepen 325 collega’s gelijktijdig in hun eigen omgeving in de natuur, terwijl ik ze via een live Teams sessie, die ze op hun telefoon en met oortjes in konden volgen, een half uur lang begeleidde. Het idee dat zoveel mensen op honderden locaties door het hele land op hetzelfde moment naar mijn stem aan het luisteren waren en mijn aanwijzingen volgden, vond ik echt een geweldig ervaring.

Waarom houdt mindful wandelen je bezig?

Ik woon in het bos en wandel hier heel veel, samen met mijn hondje. Op hectische, stressvolle momenten in mijn leven viel het me op dat ik constant in mijn hoofd zat, zelfs tijdens mooie wandelingen in de natuur. Ik liep dan vaak met m’n blik voor me op de grond gericht, totaal niet in verbinding met mijn omgeving of mijn lichaam. Toen ik me dat realiseerde, ben in geïnteresseerd geraakt in mindfulness en ben ik daar trainingen in gaan volgen. De combinatie van mindfulness en wandelen lag daarna voor de hand.

Het gebeurt me nog steeds weleens dat ik teveel in m’n hoofd zit, maar ik ben me er nu veel sneller van bewust. Dan richt ik mijn aandacht heel bewust één voor één op mijn zintuigen: wat zie ik allemaal? Wat hoor ik zoal? Wat voel ik? En wat ruik ik?

Welke tips kun jij geven over mindful wandelen?

Mindful wandelen hoeft echt niet altijd een hele wandeling te duren. Ook als je tijdens een wandeling maar een paar minuten met al je aandacht heel bewust in het hier en nu bent, kan dat al helpen je stressniveau te verlagen en rust in je hoofd te brengen. Mijn tip zou dus zijn, wandel niet altijd telefonerend, met muziek op of in gesprek met iemand, maar neem wat tijd om je aandacht volledig te richten op het hier en nu. Focus tijdens het wandelen een tijdje op jezelf en op je omgeving en probeer je gedachten los te laten. En laat je telefoon eens thuis als je gaat wandelen.

Als je aan mijn mindful walk hebt meegedaan, dan kun je elementen daaruit ook heel makkelijk zelf toepassen tijdens je volgende wandeling. Loop bijvoorbeeld eens een paar minuten met je volledige aandacht gericht op je ademhaling. Loop langzaam en adem in 4 stappen in door je neus en in 8 stappen uit door je mond. Door je uitademing twee keer zolang als je inademing te maken, help je je lichaam te ontspannen.

Wil jij nog een oproep doen of iets meegeven aan de lezers van dit interview?

Creëer gezonde actieve gewoontes in je leven, gewoontes die bij jou passen, zodat je ze kunt volhouden.

Misschien is wandelen een geschikte goede gewoonte voor jou. Je doet zowel je lichaam als je geest daar een groot plezier mee. Door mindfulness en wandelen te combineren, ben je even helemaal in het hier en nu en denk je minder na over dingen uit het verleden of de toekomst. Zo kun je stress, zorgen, angst en zelfs pijn verlagen.

De fysieke en mentale voordelen zijn eindeloos; een dagelijkse wandeling van 30 tot 60 minuten verlaagt het risico op hartaandoeningen drastisch, vermindert de kans op een beroerte of diabetes met 30 procent, kan somberheid en symptomen van depressie aanzienlijk verminderen en je levensduur met bijna twee jaar verlengen. Wie wil dat nou niet?