2 1 3

‘Ik heb snel grote stappen kunnen maken'

Eigenlijk was Renske Devilee (33) helemaal niet van plan om de consultancy in te gaan. Tot Capgemini op haar pad kwam, en ze ontdekte dat ze hier kan adviseren én uitvoeren. Sindsdien helpt de ambitieuze business analist banken en verzekeraars met IT-oplossingen een stap verder.

“Dé business analist bestaat niet bij Capgemini. Daar ben ik het voorbeeld van. De een zit meer aan de IT-kant, de ander meer aan de businesskant. Ik hoor bij die tweede groep. Vrijwel bij elke verandering in de financiële sector is IT betrokken, toch hoef je geen techneut te zijn om goed advies te kunnen geven. De kracht zit hem in het betrekken van de juiste mensen met de juiste kennis om je heen.”

Meteen enthousiast

“De consultancy maakte lange tijd geen deel uit van mijn toekomstplannen. Na de mbo-studie CIOS Watersport studeerde ik Management, Economie en Recht op het hbo en Msc BA Change Management aan de universiteit. Via stages en een traineeship maakte ik kennis met de financiële sector. Dankzij mijn netwerk trof ik Capgemini en hoorde ik dat consultancy meer kan inhouden dan advies. Ik kon ook betrokken zijn bij de uitvoering ervan. Ik was meteen enthousiast.”

Beste oplossing

“Ik ging aan de slag voor ING, ABN AMRO en Nationale Nederlanden. Hier ontdekte ik hoe veelzijdig de financiële sector is. De ene keer help ik bij het implementeren van wet- en regelgeving, de volgende keer breng ik processen in kaart en optimaliseer ik deze. Of ik coördineer een IT-migratie, of werk aan een productoptimalisatie waardoor bedrijven sneller inzicht hebben in hun financiële positie. Bij de start van een opdracht hebben opdrachtgevers vaak al een idee van de oplossing. Samen met verschillende stakeholders ga je aan de slag om de oplossing verder te concretiseren.”

Elke minuut telt

“Op dit moment help ik ING om de rapportage van betalingen sneller te verwerken. De verschillende systemen van de bank sluiten wel op elkaar aan, maar hebben procestijd nodig om de betaling terug te koppelen. Terwijl voor een ondernemer elke minuut telt: soms staat een vrachtschip al klaar voor vertrek en is het alleen nog wachten op de betalingsbevestiging. Samen met ING kijken we hoe we het IT-landschap zo kunnen inrichten dat de betaling en rapportage daarvan snel verwerkt is.”

Continue loop

“Momenteel bevinden we ons in de eerste fase van de opdracht. Als Customer Journey Expert breng ik het klantproces en de klantvraag in kaart voor rapportage van betalingen, zodat ik samen met architecten en feature engineers de klantervaring kan verbeteren. Daarna zal ik als product owner de prioriteit van de verschillende stories bepalen, waarna de software engineers in Manilla en India de IT-producten gaan bouwen. Via de agile way of working houden we de voortgang in de gaten; ik prioriteer en stuur bij. Het is een continue loop.”

Grote stappen

“Ik heb snel grote stappen kunnen maken, dit stimuleert Capgemini. Bij de onboarding wordt al meteen duidelijk hoe je pad eruit kan zien, welke skills je nodig hebt en wie je daarbij kunnen helpen. Daarnaast is er een enorm scala aan trainingen beschikbaar. Hoeveel ik er heb gedaan? Ik ben de tel kwijt: van verandermanagement, probleemanalyse, consultancy skills, Prince 2 tot Agile. Bij de Capgemini Campus Les Fontaines in Frankrijk en tijdens een trainingsbootcamp in India volgde ik intensieve trainingen over hoe je omgaat met weerstand, klantvoorstellen presenteert en de samenwerking internationaal verbetert. Capgemini heeft veel trainingsprogramma’s waarbij je kan aansluiten.”

Helpen groeien

“Mijn volgende stap is Managing Consultant worden. In die positie help ik collega’s nog meer groeien. Je ontwikkeling bij Capgemini gaat in fases: eerst investeert het bedrijf veel in jou. Hoe verder je komt, hoe meer je teruggeeft. Een mooi systeem, waarmee je collega’s helpt bij hun ontwikkeling en zelf ook snel kan groeien. Momenteel werk ik ook mee aan het programma voor aankomende Managing Consultants.”

Ook fun

“Mijn collega’s maken mijn werk extra leuk. Hoewel we elkaar niet veel zien is de onderlinge band sterk. Iedereen helpt elkaar, staat voor elkaar klaar. Vaak werken er meer collega’s bij een opdrachtgever, dan zoeken we elkaar op. Even samen lunchen. Daarnaast zien we elkaar bij inhoudelijke events. Zo geef ik trainingen over onderwerpen waarover ik kennis heb opgedaan via klantopdrachten, zoals over payments. Vaak eten we vooraf een hapje en doen we achteraf een drankje. Ook heeft Capgemini een eigen boot op Koningsdag, borrelen we aan het Amsterdamse strand, gaan we karten, enzovoorts. Het is prettig om collega’s op zo’n manier te zien en spreken.”

Tip

“Ik merk dat nieuwe collega’s nog wel eens onzeker zijn, of onder de indruk van de naam Capgemini en de opdrachtgevers voor wie we werken. ‘Kan ik die verantwoordelijkheid wel aan?’, denken ze dan. Ik snap die angst, die heb ik zelf ook gehad. Mijn advies: laat je er niet door tegenhouden. Je hébt wat bij te dragen. Het perspectief van buiten is van onschatbare waarde voor een opdrachtgever. Je krijgt vanzelf het overzicht als je in gesprek gaat met je stakeholders. Mijn profiel bewijst: je hoeft zelf niet alle kennis in huis te hebben.”