2 1 3

Human centered innovatie voor de luchtvaart.

Interfaces die zó ingewikkeld zijn dat je er een training voor nodig hebt, mobiele apps zonder gebruikerswaarde, websites zonder interactie die vooral informatie zenden. Lange tijd stond de eindgebruiker niet centraal. Hoe verander je dat? Door de bril van je eindgebruiker op te zetten en vanuit dat perspectief nieuwe producten, services en hele businessmodellen te ontwerpen. In een notendop is dat precies waar het bij design thinking om draait: creativiteit combineren met klantwaarde en zo groei tot stand brengen.

Design Thinking

Zo benaderde een Nederlandse luchtvaartmaatschappij ons om het proces binnen hun crew center te optimaliseren. Hierbij kregen wij de vrije hand om zonder beperkingen na te denken over de ‘employee journey’ van de toekomst. We hielden interviews met cabinepersoneel en volgden van hun dagelijkse processen. Dot leverde de inzichten die we nodig hadden om een efficiënter proces vorm te geven. Zo zagen we bijvoorbeeld dat het cabinepersoneel nog handmatig incheckte en dat de journey die het personeel aflegt in het crew center niet optimaal is.

Vervolgens hielden wij, samen met de klant en de gebruikers, een design thinking sessie om zo in co-creatie tot innovatieve, creatieve én realistische ideeën te komen.

Think big, start small and challenge what's possible

De gekozen oplossing? Een volledig geautomatiseerd check-in proces, dat begint op het moment dat de cabine-medewerker zijn of haar bagage op een speciale band aanbiedt in combinatie met biometrische identificatie. Die identificatie triggert een reeks aan automatische handelingen, zoals een naadloze check-in, bagageafhandeling én digitale bewegwijzering naar de juiste gate. Het cabinepersoneel wordt zo volledig ontzorgd en kan zich richten op de kennismaking met de collega’s en de briefing voor de komende vlucht. Natuurlijk brachten wij deze employee journey tot leven in een 3D animatie, helemaal in de stijl van de luchtvaartmaatschappij. En werd zo uiteindelijk, in combinatie met een realisatie-roadmap, aan alle stakeholders gepresenteerd.

Deze case is van Idean, het global experience design agency van Capgemini met 700 creatives in 22 studios over de hele wereld. Benieuwd naar wat Idean nog meer doet? Neem dan een kijkje op hun website.