2 1 3

Het is niet eens iets ‘bijzonders', het is heel gewoon. Dat vind ik mooi.

Chanelva Kartopawiro speelt een actieve rol binnen de community die zich richt op gendergelijkheid binnen Capgemini. Samen met de andere leden van de community zet zij zich in voor het waarmaken van deze gelijkheid en het creëren van gelijke kansen voor iedereen. Lees haar verhaal en leer meer over dit mooie initiatief!

Wat is je functie bij Capgemini en wat vind je het leukste daaraan?

Bij Capgemini ben ik nu iets meer dan een jaar actief als SAP Ariba consultant. In die rol werk ik veel samen met collega’s van over de hele wereld en daardoor kom ik in aanraking met een flinke diversiteit aan culturen en mensen. Daarnaast maak ik deel uit van een studiegroep, hier komen een aantal collega’s van verschillende afdelingen uit diverse landen samen. Die diversiteit vind ik erg mooi om te zien. Een mengelmoes van bijzondere technische mensen en collega’s die strategisch en analytisch zeer sterk zijn; daar komen prachtige dingen uit voort. Ik ben van mening dat diversiteit op de werkvloer zorgt voor betere resultaten in de praktijk. Dat komt omdat je alles vanuit meerdere perspectieven kunt bekijken. Als organisatie heb je hier een belangrijke rol in. Capgemini begrijpt dat gelukkig. Gelijke kansen voor iedereen, waarbij gekeken wordt naar capaciteit en kwaliteit in plaats van naar geslacht, cultuur of religie.

Waarom wilde je een actieve rol spelen binnen de community?

Toen ik door collega’s Linda Naber en Joost Linssen werd benaderd om me in te zetten voor deze community moest ik er even over nadenken. Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik dit zo belangrijk vind, dat ik me hier zeker hard voor wil maken. Ik vind het belangrijk dat je kunt zijn wie je bent en dat er gelijke kansen zijn. Verschillende mensen nemen verschillende inzichten mee. Dit is niet alleen leuk, maar ook heel nuttig als je met elkaar moet samenwerken.

Is er een bepaald project waar jij je mee bezig houdt?

Op dit moment zijn er weinig vrouwen werkzaam op het niveau van senior consultant of hoger. Dan ga je je afvragen hoe dat kan en ook hoe we dat in de toekomst kunnen veranderen. Daarbij hebben we ons interne handboek met betrekking tot promoties (geschreven in 2013) goed onder de loep genomen. Dit boek begint letterlijk met de aankondiging dat alles in de hij-vorm is geschreven vanwege de leesbaarheid. Daardoor visualiseer je continu een mannelijk hoofdpersoon wanneer je het leest. We hebben nu een aantal aanbevelingen gedaan voor een nieuwe versie van het boek waaronder de hij-vorm wijzigen naar de jij-vorm. Wij willen ervoor gaan zorgen dat de manier van communiceren meer genderneutraal wordt en dus inclusiever dan het nu is, zodat het iedereen meer aanspreekt.       

Merk je dat je collega's open staan voor dit soort initiatieven?

Zeker, ik voel me absoluut gesteund hierin. Ook door mijn collega’s. Dat is dus het grote verschil met andere grote spelers waar ik eerder werkte; het maakt niet uit. Als je het kán, de capaciteiten bezit, dan krijg je kansen en mag je jezelf laten zien.

Ook de gender community is hier een mooi voorbeeld van. We hebben te maken met een veranderende tijdsgeest en je merkt dat vooral de jongere generatie daar vrij makkelijk in mee gaat. Bij de wat oudere collega’s merk ik soms iets meer terughoudendheid. Daar leeft ergens misschien het gevoel dat vrouwen opeens worden voorgetrokken bij het invullen van bepaalde functies, en er niet per sé voor de beste kandidaat wordt gekozen. Wanneer ik merk dat die gedachte leeft ga ik het gesprek aan en kan ik het onbegrip vaak snel wegnemen.

Het is natuurlijk niet zo dat iemand wordt aangenomen omdat ze vrouw is. Iemand wordt aangenomen omdat ze voldoet aan het profiel en de juiste kwaliteiten en capaciteiten bezit. Het gaat ons erom dat iedereen dezelfde kans krijgt. Man én vrouw.

Hoe gaat jullie community zichzelf intern op de kaart zetten?

Wij gaan allereerst verder aan de slag om het promotie handboek verder onder de loep te nemen en aan te passen. Dit is echt noodzakelijk omdat het een belangrijk document is binnen de gehele organisatie. Daarnaast gaan we verder met het organiseren van events. Daarin worden verhalen gedeeld en vertellen mensen over hun ervaringen. Zo was het voor mij een enorme eyeopener dat leeftijdsdiscriminatie voor een aantal mensen echt een issue is. Daar heb ik nooit eerder bij stilgestaan. Ik heb mijn eigen uitdagingen, met leeftijdsdiscriminatie ben ik persoonlijk nog nooit geconfronteerd. Daarom is het goed om naar elkaar te luisteren en ons bewust te worden van hoe we ons opstellen én openstellen richting anderen. Daar worden we met z’n allen beter van.

Wat vind jij fijn aan werken bij Capgemini?

Je wordt hier niet in een hokje geduwd. Er is echt veel diversiteit aan personen en Capgemini is inclusief. Ze kijken meer naar ‘wie heb ik voor me’ in de zin van kwaliteiten. Natuurlijk, het blijft een IT-club dus we moeten realistisch zijn en niet denken dat we alles volgende week kunnen veranderen. Maar als je kijkt naar de nieuwe lichting, dan zie ik echt een groot verschil. Capgemini maakt hierin een natuurlijke omslag. En wat ik mooi vind om te zien is dat ook de ouder-gedienden met hun tijd mee gaan. Zij staan ook open voor verandering en hierin voel ik echt die ondersteuning die belangrijk is om het voor elkaar te krijgen.

Verder vind ik het heel leuk dat feesten als Diwali (14 november 2020, Feest van het Licht) en Ketikoti (1 juli, afschaffing slavernij) worden gevierd en dat alle collega’s hierbij betrokken worden. Iedereen is welkom. Daaraan merk je dat ‘diversiteit’ een heel belangrijk thema is voor Capgemini en dat hier ook écht werk van gemaakt wordt. Het is niet eens iets ‘bijzonders’, het is heel gewoon. Dat vind ik mooi.

Heb jij interesse in een carrière bij Capgemini? Bekijk dan onze vacatures!