2 1 3

En nu even over het échte werk…

Door Hans Hilberdink

Hier is alweer mijn derde blog over mijn eerste periode bij Capgemini. En deze keer ga ik in op het échte werk, namelijk de opdrachten bij klanten, interne trainingen en het samenwerken met collega’s. Lees je weer mee?

De eerste opdracht

Na de onboarding, waarin ik zeer goed werd voorbereid op het vak als business analist, begon het zoeken naar een opdracht. Ik keek hier erg naar uit aangezien de theorie vaak toch wat anders is dan de praktijk. En ik mijn kennis graag wilde toepassen. Vrijwel direct na de trainingen startte ik bij een bedrijf dat van alles doet met medicijnen. Van productie tot aan de levering. Doordat ik hier samenwerkte met een senior consultant met tientallen jaren ervaringen, kon ik meteen enorm veel leren als business analist.

Wat ik dan precies deed tijdens deze opdracht?

Allereerst is het goed om te weten dat business analyse enorm breed is. En dat er dus veel meer werkzaamheden zijn dan die ik nu ga noemen. Al zag ik er binnen deze opdracht al aardig veel. Zo analyseerde ik bijvoorbeeld de user requirements, werkte ik oplossingsvoorstellen uit, testte ik verbeteringen in de applicatie van de opdrachtgever of deze correct werkten en documenteerde ik managementrapportages. Daarnaast sprak ik veel mensen die bij het resultaat betrokken waren om te polsen of mijn werk nog steeds voldeed aan hun verwachtingen.

Interne trainingen

Naast de opdrachten bij de klant kreeg ik de mogelijkheid om interne trainingen te volgen. Inmiddels heb ik er in de afgelopen 5 maanden al tien afgerond, van scrum master tot empathisch luisteren. Bij een aantal trainingen ontvang je ook nog eens een officieel certificaat, wat altijd mooi is om te hebben. De trainingen worden overdag of in de avonden gegeven. En het leuke is dat iedereen zich ervoor kan opgeven, van business analist tot IOT consultant. Je leert zo dus ook veel collega’s van andere vakgebieden kennen en hoort zo ook waar zij gedurende hun week mee bezig zijn.

De collega's

Of je nu het contact met je directe collega’s verliest als je op opdracht zit? Zeker niet! Vaak werk je namelijk, in overleg met de opdrachtgever, op de vrijdagen bij Capgemini op kantoor. Dit geeft je de mogelijkheid om even bij te praten met je collega’s en samen te lunchen. Daarnaast organiseren sommige focusgroepen een wekelijkse call. Zoals jullie misschien nog weten val ik onder de retailtak van Capgemini en zit ik, samen met een mannetje of 12, in de focusgroep Customer Engagement. Wij bellen elke vrijdagochtend bijvoorbeeld even om elkaar te updaten waar iedereen mee bezig is geweest de afgelopen week. Genoeg momenten dus, waarop je nog steeds je directe collega’s spreekt of ziet!


Dit was alweer nummertje drie. Hopelijk wordt je beeld over het starten als Young Professional bij Capgemini steeds completer. Mocht je nu vragen hebben over mijn eerste maanden, het vak als junior business analist of wil je tips over hoe ik mijn sollicitatie heb aangepakt? Stuur mij dan een berichtje via LinkedIn of stuur een e-mail naar hans.hilberdink@capgemini.com.