2 1 3

Een plan voor de toekomst!

Door: Hans Hilberdink, business analist
Wanneer je als Young Professional bij Capgemini binnenkomt doorloop je eerst de Associate Masterclass, een programma van anderhalf jaar om je optimaal te begeleiden tijdens de eerste stappen van je loopbaan. Wat is de Associate Masterclass precies en wat heb ik ervan geleerd? Daar vertel ik je in deze blog graag meer over.

De Associate Masterclass

De Masterclass heeft het doel je in 18 maanden zo goed mogelijk te ontwikkelen op de volgende 3 assen: persoonlijke vaardigheden, professionele vaardigheden en interne communities & events. Toen ik, bijna een jaar geleden alweer, begon bij Capgemini, startte ik de eerste maand met een trainingsprogramma dat met name gericht was op de eerste 2 assen. Zo had ik onder andere een introductie tot het werken met Scrum en een cursus gericht op het analyseren van cases.

Na de eerste maand krijg je veel meer vrijheid. Je krijgt echt de ruimte om je eigen traineeship samen te stellen. Per periode (de 18 maanden worden namelijk opgesplits in blokken van enkele maanden) heb je een grote keus aan trainingen. Ik heb mijzelf voorgenomen telkens voor een mix te gaan van trainingen met onderwerpen die mij heel leuk lijken en trainingen waarvan ik weet dat ze mijn prestaties bij de klant direct verbeteren. Gelukkig kan dat ook allebei het geval zijn! Dan nog de derde as. Elk half jaar zijn er speciale events voor Young Professionals. Ik heb er inmiddels twee bezocht. Tijdens het eerste event kwam de CEO van Capgemini langs om zijn visie te delen. Tijdens het tweede event konden wij ons opgeven voor verschillende korte trainingen die avond.

The Key Takeaways

Ik vind het belangrijk dat ik uit elke training wel iets probeer te halen dat mijn werk leuker en gemakkelijker maakt. Al is het maar iets heel kleins. Vaak lukt dit gelukkig en is het een combinatie van verschillende leerpunten die je in de praktijk toepast. Een van de trainingen waarvan ik de leerpunten steeds vaker toepas in de praktijk is Requirement Analyse. Deze cursus gaat in op het ophalen van de wens van de klant, een onderdeel waar een business analist vaak mee te maken heeft. Vaak heeft de klant al een idee voor ogen wat hij wil. Aan mij dan de taak om daar goed naar te luisteren en actief op zoek te gaan naar waarom deze klant dat wil en welke zaken daar voor nodig zijn. Vervolgens is het aan mij om deze waarom zo goed mogelijk in te vullen en samen met de klant tot de beste uitvoering te komen van het idee. Een andere training die naast dat ‘ie echt super leuk was, ook heel nuttig was, was 'Samenwerken in Teams'. Hierin leerde ik de theorie achter groepsdynamiek en de verschillende rollen die personen binnen teams aan kunnen nemen. Erg handig aangezien bij klanten vaak in diverse Scrum teams wordt gewerkt.

 

Wil je meer weten over hoe dit in zijn werk gaat of wil je aan de hand van dit verhaal misschien wel direct aan de slag bij Capgemini?  Stuur mij dan vooral een berichtje via LinkedIn of stuur een e-mail naar hans.hilberdink@capgemini.com.