2 1 3

Directievoorzitter Capgemini over 2020: performance, werving en E-gaming

Begin september zijn de eerste halfjaar cijfers over 2020 bekendgemaakt bij Capgemini. Een mooi moment om aan de directievoorzitter van Capgemini, Hans van Waayenburg, een aantal vragen te stellen. Samen met Kido Koenig blikt hij in dit interview terug en vooruit.

Hoe gaat het met Capgemini?

Het gaat met Capgemini gezien de omstandigheden goed. Er zijn bijna geen Corona-gevallen binnen Capgemini, maar we hebben net als veel andere bedrijven wel een tik gehad in de omzet. Gelukkig is de impact daarvan wel te overzien en hebben we veerkracht getoond. En waar ik blij mee ben, is dat we onze winstgevendheid hebben weten te beschermen. Kortom, we staan er goed voor.

Toch was het een stormachtig eerste half jaar. Wat waren de grootste uitdagingen?

Die zitten aan zowel de klant- als de medewerker-kant. Er waren klanten waarbij de business in elkaar klapte. Die hebben we op een andere manier moeten ondersteunen. Ook waren er klanten die voordeel ondervonden van COVID-19, waarbij we juist heel snel moesten opschalen. 

De digitale versnelling is een feit. Om van waarde te zijn voor onze klanten, hebben we onze services aangesloten op de actuele behoeften. We organiseren daarvoor diverse webcasts en livestreams, om op afstand te inspireren en te helpen.

Voor onze collega's betekende de afgelopen periode dat we heel snel naar een thuiswerk-model zijn gegaan. We hebben in 1 week tijd 10.000 mensen vanuit huis moeten kunnen laten werken. Dat gold voor collega's die bij onze klanten zitten en voor de interne medewerkers. Daarin zijn we geslaagd!

Als management hebben wel een week of twee nodig gehad om controle te krijgen op deze nieuwe werksituatie. Maar ook daarin zijn we goed geslaagd. 

Hoe stimuleren we de relatie met onze medewerkers en klanten?

Capgemini is een heel breed technologie-bedrijf, maar we zijn ook echt een mensen-bedrijf. We werken bij de klant, intern op kantoor en met name nu dus ook op afstand.

We proberen de binding te bevorderen door natuurlijk in contact te blijven. Dat doen we net als andere bedrijven bijvoorbeeld via Teams. We vinden dat vanuit het klant-perspectief nog niet makkelijk. We moeten onze weg daarin vinden. Daarin worden wel stappen gemaakt. Daarbij vinden we het belangrijk niet alleen formeel, maar ook informeel contact te hebben, zodat de relatie overeind blijft. 

Voor onze medewerkers organiseren we bijvoorbeeld een live pubquiz, maar we hebbeb nu ook een E-gaming initiatief gelanceerd.

Die relatie lijkt me inderdaad heel belangrijk, zeker nu thuiswerken voorlopig de norm is.

Dat klopt; deze situatie houden we nog. Ook al komt er op termijn een vaccin, ik denk dat het ook dan nog even kan duren voordat we in een stabiele situatie komen. We zijn er bovendien van overtuigd dat het nooit meer wordt zoals het was. Mensen zullen wel weer teruggaan naar kantoor, maar dat wordt veel minder dan in het verleden. Bovendien wordt de functie van het kantoor anders. 

Neemt Capgemini ook een maatschappelijke rol in en zo ja hoe?

Je zou misschien verwachten dat in een tijd van COVID-19 deze onderwerpen minder belangrijk worden. Dat is niet het geval. Onze collega's werken hard aan onderwerpen zoals inclusie en 'purpose'. Je ziet dat jonge mensen daar veel mee bezig zijn. We vinden het dan ook belangrijk dat we een 'huis' zijn waar alle verschillende nationaliteiten, culturen, religies en geaardheden zich thuisvoelen. 

We doen veel aan Corporate Social Responsibility (CSR). Dat doen we 'bottom-up' en 'top-down'. Onze eigen medewerkers krijgen veel mogelijkheden om met eigen initiatieven te komen. Top-down richten we ons op het helpen van mensen die van de digitale wereld afgesloten zijn of niet de kennis en/of middelen hebben om toegang te krijgen.

Als je terugkijkt op een bewogen eerste half jaar, waar ben je dan het meest trots op?

Dat we ons razend snel hebben aangepast aan de nieuwe situatie. Dat is een collectieve prestatie van onze 10.000 collega's die werken voor de Nederlandse markt. En dat heeft ook geleid tot een enorme samenhorigheid in onze onderneming. De kunst is nu wel om dit te bestendigen en vast te houden in de toekomst. 

Hoort bij het bestendigen ook dat we nog op zoek zijn naar nieuwe collega's?

Wij hebben onze werving teruggebracht, maar sinds de tweede helft van de zomer hebben we de werving weer opgevoerd. Zo hebben we in september al 92 nieuwe collega's verwelkomd. En ook al werven we niet met dezelfde vaart als voor Corona, we zijn de werving wel weer aan het opvoeren. We zoeken daarbij met name specifieke expertises waarvan de vraag hoog ligt in de markt. 

Werken bij Capgemini?

Ben je benieuwd wat Capgemini jou kan bieden? Kijk dan eens bij onze openstaande vacatures.