2 1 3

Data is het verschil tussen denken en weten

Door: Hans Hilberdink, Business Analist

Elke week vertelt een van onze collega’s over zijn of haar ervaringen bij Capgemini. Deze week is het de beurt aan Business Analist Hans Hilberdink. Lees hier zijn verhaal!

Een korte introductie: wie ben je en wat doe je bij Capgemini?

Ik werk inmiddels iets meer dan een jaar als Business Analist bij Capgemini. Hiervoor heb ik een bachelor Bedrijfseconomie gedaan en een master Digital Business & Innovation. Ik zocht een baan in de consultancy, maar wel bij een bedrijf waar een losse, amicale sfeer te vinden was. Die vond ik bij de grote corporates niet, maar bij Capgemini wel. Ik heb het erg naar mijn zin; ik leer heel veel en zet sneller dan ik had verwacht mooie stappen.  

Wat doe je als Business Analist?

In mijn rol als Business Analist gaat mijn voorkeur uit naar het ophalen van requirements en het werken met data. Dat vind ik heel erg leuk. Het schoonmaken van data hoort bijvoorbeeld bij de taken. Vaak heb je een hele berg weinig gestructureerde of niet waardevolle data. Dan stel ik samen met de klant eisen op waar de data aan moet voldoen. Zo selecteer je de waardevolle data waarmee je aan de slag kunt gaan.

Aan wat voor opdrachten werk je?

Mijn meest recente opdracht was een datamigratieproject bij een bekende producent van een bepaald diepvriesproduct. Gegevens moesten van het oude naar het nieuwe systeem worden overgebracht. De vraag aan ons was: welke data moet meeverhuizen en onder welke voorwaarden? Die voorwaarden mochten wij bepalen. Welke gegevens hebben we wel en niet nodig? Het is allemaal een stuk complexer dan het lijkt, maar dat maakt het juist zo leuk en uitdagend om mee te werken.

Voor een andere opdracht heb ik op een project bij een grote retailketen gezeten. Daar heb ik een Rate of Sale Calculator gemaakt. Dat is een tool die op basis van historische salesdata berekent hoeveel producten in een bepaalde periode verkocht gaan worden. Zo kan een winkel scherper inkopen aan de hand van het verwachte aantal verkopen, zodat vraag en aanbod zo goed mogelijk matchen.  

Wat maakt het werken met data zo leuk?

Data is het verschil tussen denken en weten. In data kun je soms relaties vinden die je vooraf niet zou verwachten. De afgelopen jaren hebben bedrijven veel data verzameld, maar wat ze er vervolgens mee willen en kunnen is niet altijd duidelijk. Ik vind het vooral leuk als ik een grote hoeveelheid data krijg en daar zelf conclusies uit kan trekken. Puzzelen met data, kijken wat wel en niet relevant is, dingen kunnen verklaren. Het speuren en zoeken in een grote hoeveelheid data is soms een beetje hetzelfde als dat je als klein jongetje gaat schatgraven in de speeltuin: je blijft zoeken totdat je iets waardevols vindt. Het is heel leuk als jij de belangrijke links weet te leggen en waarde uit de data kunt halen. Daar krijg ik echt energie van!

Wat is er op het gebied van data allemaal mogelijk?

Idealiter is het over een tijdje mogelijk om aan de hand van data gedrag te voorspellen, zelfs voordat je zelf weet dat je iets wilt. Zoals Google nu al op basis van je zoekopdrachten kan inschatten wat je van plan bent te gaan kopen. Mogelijk kan dat in de toekomst nog sneller en beter. Dat vind ik heel interessant, hoewel privacy hierbij een lastig punt blijft.

Wat ik ook een boeiende vraag vind is of bedrijven in de toekomst misschien gaan betalen voor persoonlijke data. Dat een bedrijf als Facebook jou gaat betalen voor het gebruik maken van hun platform, omdat zij die data kunnen verkopen. Data is immers het nieuwe goud.

Wat maakt het werken bij Capgemini voor jou het leukst?

De collega’s! Iedereen is heel open en bereid om elkaar te helpen met vraagstukken. Dat maakt het zowel heel leuk als heel leerzaam. Daarnaast kom je door de diverse klantopdrachten in veel verschillende omgevingen terecht. Hierdoor kom je met allerlei werkwijzen in aanraking, dat vind ik ook heel interessant. 

Verder vind ik het erg leuk dat je een onbeperkt aantal trainingen kunt volgen. Dat is een relaxte manier om jezelf door te ontwikkelen. Je kan zelf bepalen wat je wilt leren en hoe snel je dat wilt doen. En de kennis die je opdoet kun je zelf ook weer delen met je collega’s.

Hoe ondersteunt Capgemini je in jouw ontwikkeling?

Als je binnenkomt krijg je een buddy, iemand in een soortgelijke functie. Die helpt je met het plannen van het begin van je carrière en praktische zaken, zoals je urenregistratie.  Daarnaast heb je een counselor waar je regelmatig mee bespreekt wat er wel en niet goed gaat. Zo kun je regelmatig op jezelf reflecteren met hulp van een ander. Daardoor kun je sneller stappen zetten en je weet altijd hoe je ervoor staat. Dat maakt het werken wel heel relaxt!


Is Business Analyse iets voor jou? Bekijk dan onze openstaande vacatures!