2 1 3

‘Binnen drie weken een bruikbare applicatie – daar ben ik trots op!'

Meewerken aan een applicatie waarmee reizigers makkelijker coronaproof reizen. Die uitdaging nam Senior Test Lead Milan Oskamp met beide handen aan. Samen met een collega verzorgt hij de functionele tests en de testautomatisering voor de ‘Treinwijzer’ van de NS. Milan: ‘Deze opdracht geeft echt voldoening.’

Technologie springt te hulp

‘Digitale oplossingen zijn heel behulpzaam om maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan. De Treinwijzer is hiervan een mooi voorbeeld. Met deze applicatie kunnen mensen veiliger reizen in coronatijd. Ze melden zich aan voor een rit en zien meteen hoe drukbezet die trein is. Op basis daarvan beslissen ze zelf of ze instappen. Ook ziet de NS wanneer treinen te vol zitten. En daar kunnen ze weer op inspelen als dat nodig is.’

Handige tool: Robot Framework

‘Binnen dit project werken we agile: in sprints van twee weken voeren we telkens een nieuwe functionaliteit of verbetering door. Dat doen we met Mendix, een low-code platform dat de meeste bouwstenen al paraat heeft. De nieuwe of herbouwde functionaliteiten testen we in deze periodes handmatig. Om vervolgens te beslissen of we ze opnemen in de automatische regressietest. Hiervoor gebruiken we Robot Framework, zowel in de front-end als de back-end. Handig aan deze tool is dat hij keyword driven is: de codes zijn al in blokjes beschikbaar, wat een hoop werk bespaart. Ook mooi meegenomen: Robot Framework is open source.’

Stubben om datagebrek te ondervangen

‘We werken het liefst zoveel mogelijk vanuit de gebruiker. Maar we krijgen weinig gebruikersfeedback, waardoor we niet weten wat zij precies nodig hebben. Ook hebben we binnen de NS een behoorlijk uitgebreid applicatielandschap. Dat wil zeggen dat we veel van onze informatie uit andere applicaties krijgen. Die hebben alleen meestal geen acceptatieomgeving en ze bieden ons ook niet altijd de juiste testdata.’

‘Het gevolg? Dat het lastig is om de hele keten te testen. Daarin zit dus een grote uitdaging. Om dit te ondervangen, stubben we weleens de nodige informatie. We sturen onszelf dus ‘fake’ data en verwerken die in de applicatie.’

Snel op stoom

Waar ik best trots op ben, is dat we de applicatie zo snel uit de grond hebben gestampt. Binnen drie weken hadden we een eerste versie, die ook meteen bruikbaar was. Eerst voor een selecte groep Nederlanders en daarna voor studenten. Dat we zo snel waren, komt onder andere door de bouwstenen van Mendix. Hierdoor konden we ons snel richten op de processen. Ik vind het ook cool dat we aan iets bouwen dat mensen helpt om in deze tijd veilig te blijven reizen. Dat geeft echt voldoening.’ 
Werk jij net als Milan ook graag aan technologie die de maatschappij vooruithelpt? Ontdek jouw toekomst bij Capgemini!